Sejuta Cinta

18 June 2008

Definisi sedekah (Renung-renungkan)

Wah entry aku kali ni....mengajak semua menyedari konsep sedekah...lets check it out:
Amalan bersedekah ni mmg terpuji disisi islam...Semenjak awal kedatangan Islam lagi Rasulullah s.a.w dan para sahabat menjadikan sedekah sebagai satu amalan terutamanya sahabat-sahabat yang kaya seperti Abdul Rahman 'Auf, Saidina Abu Bakar As Sidiq, Saidatina Khadijah dan lain-lain lagi.
Hadis Rasulullah yang diriwayat- kan daripada Muslim bermaksud :
"Daripada Abi Zar r.a, bahawasanya segolongan manusia dari sahabat Rasulullah s.a.w berkata kepada baginda: Ya Rasulullah! Orang-orang yang mempunyai harta (kaya) telah mendapat pahala (lebih banyak daripada kami. Mereka sembahyang sebagaimana kami sembahyang dan mereka puasa sebagaimana kami puasa dan mereka bersedekah dengan kelebihan harta mereka. Berkata Rasulullah: Bukankah Allah telah menjadikan bagi kamu suatu untuk bersedekah? Sesungguhnya dengan tiap-tiap tasbih itu sedekah, dan tiap-tiap takbir itu sedekah, dan setiap tahlil itu sedekah, dan menyuruh dengan makruf itu sedekah, dan melarang dari yang mungkar itu sedekah (amar ma'ruf nahi munkar)...."
Dr hadis tadi bole kita lihat.... Rasulullah s.a.w telah menyatakan bahawa amalan bersedekah itu tidak khusus kepada harta sahaja, bahkan ia meliputi amal ibadah manusia di muka bumi ini.(nah faham2 lah ya....)
Apa yang aku nak bgtau kat sini marilah kita bersedekah kepada orang yg betul2 memerlukan.... takkan nak bersedekah untuk org kaya kot.. (x faham aku)...fikir2kan lah ya....kesian kat org2 miskin yg rumahnya dah nak roboh menunggu kita kumpul duit utk bg repair (habislahhhhh)... yg penting kita ikhlas memberi, itulah yg spatutnya... wallahua'lam bissawab

3 comments:

eleza737 said...

ustajah..!!
rame2 ustajah kacau saye bace lecture ustajah laa..!

Fifiey82 said...

muahahahahahah

azisazahar said...

hi kak...pe cite sejak dah keja ni???kenal tak sy ni????hehehe

Blog Archive

 

©2009 Welcome To My Life | by TNB