Sejuta Cinta

12 June 2008

Peraduan Celcom 100Kereta 100Hari

Bila tengok iklan peraduan terasa mcm nak ikut pula.... yala kan hadiah yang ditawarkan lumayan...tapi bila fikir2...erm mesti susah nak menang. so tak jadi nak ikut. Bila tengok artikel utusan online "peraduan celcom di persoal" jadi kesian pula dengan orang yang ikut peraduan ni. So check it out:
APA yang ingin saya kongsikan bersama pembaca lain adalah pengalaman saya semasa menyertai peraduan 100 kereta 100 hari anjuran Celcom.
Pada malam Selasa (3.6.2008) saya mula menghantar SMS ke nombor yang digunakan Celcom untuk menyertai pertandingan ini setelah teruja menonton iklannya di televisyen.
Saya pun dihujani soalan-soalan yang mudah dan mampu dijawab. Teruja dengan pujian yang diberi penganjur setelah memberi jawapan yang betul, saya melayani soalan demi soalan hingga ke pukul 3 pagi.
Saya mula berangan memandu sebuah Toyota Camry apabila saya diumpan dengan kata-kata manis bakal menjadi pemenang.
Pendek kata tiada halangan langsung untuk saya menjadi salah seorang pemenang yang dicari.
Keesokannya Rabu (4.6.2008), saya mula melayani soalan lagi seawal jam 10 pagi hinggalah ke malam. Soalan-soalan yang diberi berulang kali memang mudah dijawab.
Mungkin ia satu taktik untuk menarik saya meneruskan permainan. Saya menjadi leka dan hanya memikirkan sebuah Toyota Camry yang bakal dimenangi tanpa menyedari bayaran yang kian meningkat. Saya mula diberi mata bonus dan leka menjawab soalan hingga ke pukul 1 pagi.
Keesokan paginya, Khamis (5.6.2008), saya diajak lagi menjawab soalan melalui SMS yang diterima daripada nombor seawal jam 9 pagi. Kononnya pada malam tadinya saya telah menang kerana konsisten menjawab dengan tepat. Mahu tidak mahu saya terpaksa juga menjawab soalan yang dihantar.
Saya katakan ‘terpaksa’ kerana waktu itu saya sudah mula merasa bosan namun bila mengenangkan bayaran yang telah dikreditkan ke akuan saya dianggarkan telah mencecah ribuan ringgit, saya teruskan juga di samping berpegang kepada pepatah alang-alang mencelup pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Saya terus dipuji dan diyakinkan bakal menang jika terus menjawab.
Bimbang
Dalam pada itu, saya membuat bayaran kira-kira RM150 kerana bimbang tidak dapat meneruskan permainan sedangkan bayaran terus meningkat. Untuk makluman pembaca saya menggunakan talian postpaid.
Apa yang saya bimbangkan benar-benar terjadi apabila kira-kira 7.00 petang pada hari tersebut, talian saya disekat (active barring). Waktu itu mata yang telah saya kumpul telah mencecah tiga juta. Namun saya tetap belum memenangi apa-apa pun.
Keesokannya iaitu Jumaat (6.6.08), saya membuat bayaran RM200 dan menghu
Celcom Careline di talian 1111 merayu minta talian saya dibebaskan supaya saya boleh menghabiskan permainan.
Namun permintaan saya tidak dilayan kecuali saya membuat bayaran sepenuhnya iaitu kira-kira RM3,000. Kebiasaannya bayaran telefon saya sebelum ini hanyalah sekitar RM100 hingga RM150 sahaja.
Saya merayu lagi dengan mengatakan bil saya meningkat mendadak semata-mata kerana menyertai peraduan yang Celcom sendiri anjurkan, namun tidak dilayan.
Saya juga menyatakan untuk tidak akan mengambil kereta yang ditawarkan sekiranya saya memenanginya sehinggalah setelah semua bayaran saya jelaskan namun tidak dipersetujui.
Saya keliru kerana di satu pihak Celcom masih tetap menghantar soalan untuk saya teruskan kerana saya benar-benar diyakinkan akan menang. Pujukan ini berlarutan hingga ke hari Ahad (7.6.2008). Di satu pihak lagi, Celcom langsung tidak mempedulikan rayuan saya.
Kini saya perlu menjelaskan bil saya sejumlah RM3,000 itu di samping menanggung dosa kerana berjudi yang mana seumur usia ini tak pernah saya lakukan. Peraduan ini memang satu perjudian kerana ramai yang kalah dan kerugian beribu-ribu ringgit sedangkan yang menang hanya seorang.
HUSSAIN, Perak

No comments:

Blog Archive

 

©2009 Welcome To My Life | by TNB